Vardagsiakttagelser

Att se vardagen är svårt både i stort och smått men jag ska göra ett försök. Det blir nog också en hel del teknik och bildsnack. Kanske kan jag få idéer och inspiration från dom kommentarer jag förhoppningsvis får. Men jag intresserar mig för vad som händer och sker i vardagen och kommer att dela med mig av mina iaktagelser. Förhoppningsvis kan det intressera andra - väcka tankar och så en och annan fotoidé.

SJ - Ursäkta att jag har krav

Kärt ämne, särskilt dessa dagar då inget verkar fungera för SJ. Snö - en alltid lika stor överaskning som orsakar förseningar. Det är väl inget konstigt med det om det inte vore för att det händer alldeles för ofta och att SJ skiter i om vi kommer i tid eller står ute i kylan och väntar.

Just nu sitter jag på tåget mellan Hallsberg och Göteborg. Jag tog mig från en ganska otillgänglig plats nedanför Askesund till centralen i Hallsberg utan några större missöden. Men när jag anländer till stationen är tåget 12 minuter försenat, något man kan acceptera i det busväder som varit. Sedan ökas förseninen succesivt på och vid påstigning är den uppe i 50 minuter. Bara under dom fem minuter jag står på perongen ökar förseningen med, ja hör och häpna ytterligare fem minuter.

Hur är det möjligt att bli fem minuter försenad på fem minuter - bättre att säga som det är från början. Det är alltid, och jag menar alltid så att en meddelad försening kommuniceras i underkant. Kanske i tron att folk inte ska bli så upprörda och ändå bli glada när man får kliva på tåget.

Det är detta fenomen som skapar problem - snö ;)

Jag kommer inte att sätta min fot på ett tåg igen under den närmaste tiden - särskilt inte SJs tåg.

En lite reflektion - SJ brukar skylla på Banverket men varför drabbas andra operatörer mindre än SJ - min slutsats är att man kör med gamla tåg, illa underhållna och inte anstränger sig tillräkligt att köra in förseningar. Jag kan ha fel men något skumt är det.

Några andra bloggar som jag skriver är:

http://aperture-11.blogspot.com/2010/01/dag-10-insnoad.html   min 365-dagars blog

http://www.fx-photo.se/FX-PHOTO/Blog/Blog.html  min blixt-blog

 

Added 2010-01-28 12:53 | Read 4056 times. | Permalink
Att probelmn ökat under senare år har inte direkt med snön att göra, utan med den nya elektroniska/digitala tekniken. De nytillverkade kust-kust-tågen fungerade t.ex inte så bra i snö och kyla när de började användas så nu har man satt in gamla tåg och vagnar istället. Likaså kom det stora problem på samma bana (kust-kust) när ett nytt digital/elektronisk styrsytem byggdes vid Emmaboda. Då slutade bommar att gå ner (eller fatsnade nere) och olika signalfel uppstod så att tågen fick rött och måste stanna mitt ute i obygden och invänta klartecken att få fortsätta. Annars hörde jag en siffra i radion häromdagen att 90% av alla tåg fungerade exakt efter tidtabellen under 2009.
Visst är det lätt att bli ilsken när det är kallt, mycket snö och man blir allt mer försenad. Men det var knappast bättre förr. Jag vill helst inte tänka på hur det var att åka pendeltåg för 30 år sedan.

Naturens krafter är mycket starkare än vi inser. Med mer teknik som ska fungera, är det klart att sårbarheten blir större.

I all välmening stavas iakttagelser med två t, och Vardagsiakttagelser borde kanske inte särskrivas.

Med vänlig hälsning
Arne
Svar från Leif Eliasson 2010-01-28 14:12
Tack för din kommentar, visst skapar tekniken problem, men det är bara en förklaring inte ett acceptabelt skäl.
Jag ska fixa stavingen och skriva ihop vardagsiakttagelser. Än en gång tack.
//Leif
Borde man ha tåg i ett land som uppenbarligen inte klarar av det?
Hej,
Igår tog det 3,5 timme mellan Malmö-Helsingborg, med bil pga snön och tillhörande olyckor. (Normalt bara 45 minuter).
Vi får hoppas på en snar vår, så att du kan åka med SJ och även köra på vägarna igen.
MVH Ronny Persson Helsingborg
Sitter och kommenterar på ett x2000 från sthlm just nu faktiskt (freaky va, liksom real på samma gång som fantasy ;)).

Mitt tåg blev försenat från sthlm, först 10min, sen 20, 30, 40, 60 för att slutligen gå 65 min försenat... ingen info gavs om anledning och då blir iaf jag förbannad!

när vi satt oss på tåget berättar de att de inväntat tåg från norrland som skulle gå vår sträcka! alltså borde de vetat sedan innan hur lång tid det skulle ta. frågan är om de har rätt kunskaper om trafikplanering under pressade förhållanden?

när vi kommer på tåget kränger det åt h-vete fel hela tiden och ganska snart berättas det att krängarna är fel på, så att tåget inte lutar som det ska. det är riktigt obehagligt spec när det är mörkt ute.
just nu funkar ju internet som du märker, men det kom inte igång förrän efter ca 90min resa och ett par tillsäganden till tågvärdarna.

nej, gör om gör rätt, detta var inte värt 1400:-
Jag tog tåget till/från Göteborg i helgen som var och träffade bekanta som varit i Åre. De kom fram till Åre 10 timmar försenade, en resa som normalt tar 14 timmar tog alltså 24 timmar! På hemvägen var de "bara" 2,5 timme försenade. Mitt eget tåg höll dock tidtabellen denna gång.

Rekordet i försening för egen del var en resa från Göteborg till Varberg, den tog 3 timmar istället för 40 minuter!



(now shown)

To avoid getting spam and other kind of trash comments, please enter the control code below.
« enter the number ninetythree as digits in this field

XXX
 

Add

Previous posts

Kom ihåg


Mina favoritfotografer


Mina kompisar


Polaroid